Dia del Voluntariat: Una societat sense voluntaris «és més pobre i té menys horitzons» Càritas llança un manifest per a agrair la labor dels seus milers de voluntaris i un …

Gràcies a tu construïm una comunitat que somia. Dia del Voluntariat.

Càritas llança un manifest per a agrair la labor dels seus milers de voluntaris i un lliurament que «fuig de protagonismes».

Càritas celebra el Dia Internacional de Voluntariat, que té lloc el 5 de desembre, amb el llançament d’un manifest en el qual reconeix i agraeix la labor de les seves més de 80.000 voluntaris, sense l’entrega dels quals, que “fuig de protagonismes, qualsevol societat és més pobra i té menys horitzó”.

MANIFEST

El 5 de desembre és el Dia Internacional del Voluntariat, un dia per a reconèixer, agrair i celebrar la labor solidària i generosa que realitzeu milers de persones voluntàries als nostres pobles i ciutats. No sou invisibles, però la vostra acció fuig de protagonismes. Sou persones amb nom i cognoms, persones que compartiu el vostre temps i els vostres dons perquè teniu grans somnis d’amor, de justícia, de fraternitat, i amb les vostres vides els feu realitat.

Després de la pandèmia sanitària, la vostra tasca ha cobrat encara més valor, i ara més que mai, us necessitem. Vivim temps difícils. La desesperança, la por i el dolor passegen pels nostres carrers i correm el risc que la indiferència es converteixi en el nostre particular escut protector. Ens enfrontem a una emergència d’inhumanitat, de sofriment i de solitud, i necessitem veure-us, sentir-vos, escoltar-vos, perquè no se’ns endureixi el cor.

Avui volem reconèixer l’important i necessària que és la vostra labor, el vostre temps, la vostra dedicació. Avui reconeixem la vostra donació, aquest donar que és tan valuós com ser capaços de rebre de totes les persones amb les quals compartiu camí.

Avui volem agrair la vostra mirada càlida i el vostre somriure, tan necessàries en aquest temps tan crispat, i en el qual tantes persones sofreixen per malaltia, per falta d’ocupació o habitatge, per falta de recursos. Sense vosaltres qualsevol societat és més pobra i té menys horitzons.

I avui, també volem celebrar com a comunitat, com una gran família capaç d’abraçar i festejar amb alegria, que entre totes les persones podem sostenir i fer possible l’esperança i així fer un món millor, si deixem espai en la nostra vida per a estimar, somiar i compartir el que som i tenim amb generositat.

Gràcies, gràcies, gràcies.

Senyals del voluntariat en Càritas

Amb motiu d’aquesta jornada, Càritas posa el focus en els senyals d’identitat dels seus voluntaris i voluntàries, que es configura entorn d’aquestes claus:

– Un voluntariat compromès que creï en el canvi social cap a una societat més justa.

– Un voluntariat actiu que aporta a la societat no sols des de les tasques dutes a terme, sinó també des de les actituds expressades.

– Un voluntariat capaç d’organitzar-se i participar des de respostes col·lectives enfront de l’individualisme preponderant.

– Un voluntariat coherent des de l’acció realitzada i que des d’aquí creix com a persona i com a cristià.

– Un voluntariat que plasma, a través de la seva participació, uns valors com la solidaritat, la gratuïtat, la igualtat…

– Un voluntariat amb disponibilitat per a l’acció i per a la formació, superant la barrera de la bona voluntat i promovent una acció de qualitat.

– Un voluntariat en procés, amb motivacions molt diferents, que es va fent dia a dia per mitjà de la tasca, la formació i l’acompanyament.

Voluntariat com a resposta a la por

A més d’impulsar aquest manifest propi, Càritas, com a organització membre de la Plataforma de Voluntariat d’Espanya (PVE), se suma a la crida que des d’aquest fòrum també es llança a la societat amb motiu de la jornada celebrativa del 5 de desembre i en el qual es reivindica el paper del “voluntariat com a resposta a la por” i la seva missió fonamental en una etapa “on s’entrellacen les crisis” a causa de la pandèmia.

La Plataforma destaca “el creixement de la solidaritat” en aquesta conjuntura social tan difícil, on “la nostra humanitat surt al rescat ‘d’altres persones’ en els pitjors moments i el voluntariat és la xarxa humana que organitza tot aquest corrent de solidaritat”.

Com assenyala el manifest de la PVE, “a Espanya ja hi ha més de dos milions i mig de persones decidides a millorar el tros de realitat que poden canviar. Aquesta és la millor notícia d’aquest Dia Internacional del Voluntariat”, una data en la qual totes les entitats del tercer sector social s’uneixen per a recordar que “la solidaritat és el cor de tot poble”.