Els delegats i directors de les 70 Càritas Diocesanes analitzen a l’Escorial els reptes que ha d’afrontar la Confederació en les pròximes dècades. Els delegats episcopals i directors de les …

LXXX Assemblea General: Construir una Càritas del segle XXI oberta a la innovació per a ser motor la justícia social

Els delegats episcopals i directors de les 70 Càritas Diocesanes que integren la Confederació Càritas Espanyola han compartit, en el març de la LXXX Assemblea general, celebrada aquests dies en la localitat madrilenya de l’ Escorial, els desafiaments als quals s’enfronta l’organització en aquest primer tram del segle XXI.

Organització flexible i oberta

Com s’assenyala en la Declaració final de l’Assemblea, “la complexitat de la realitat ens demana ser una organització flexible i oberta perquè, davant aquest profund afebliment de les certeses, en una societat colpejada per una emergència social sense precedents i on continua sent escandalós el número de descartats, Càritas sigui avui més que mai un lloc d’esperança a les fronteres de la precarietat i l’exclusió, que signifiqui aportar oportunitats i treballar aquí i ara per a impulsar un canvi”.

Reptes organitzatius

Presidida per monsenyor Jesús Fernández, bisbe d’Astorga i acompanyant de Càritas Espanyola en la Conferència Episcopal, qui va dirigir a tots els participants el missatge de la a Subcomissió Episcopal d’Acció Caritativa i Social de la CEE, els debats d’aquesta Assemblea –que coincideix amb la celebració del 75 Aniversari de la institució— han girat entorn del document de reflexió “La Càritas del segle XXI” en el qual s’aborden els reptes organitzatius als quals treu el cap la institució en el curt i mitjà termini. Desafiaments com el relleu generacional del voluntariat, la transformació territorial de les Càritas parroquials, la sostenibilitat dels programes i recursos, la cura de la casa comuna, la mobilitat humana, la creixent digitalització o la complexitat de les exigències normatives.

Al costat d’aquest treball d’anàlisi, l’agenda de l’Assemblea –que ha estat moderada pel president de Càritas Espanyola, Manuel Bretón Romero, i el delegat episcopal, Vicente Martín— ha inclòs el debat dels temes estatutaris ordinaris, com la presentació de l’informe anual de la secretaria general, Natalia Peiro; i l’aprovació de comptes i resultats de l’exercici 2022, al costat de la programació i pressupost per a 2023.

Missa d’acció de gràcies en L’Almudena

Una vegada finalitzada l’Assemblea, tots els assistents van tornar a Madrid per a participar en l’eucaristia d’acció de gràcies amb motiu del 75 Aniversari de Càritas, que tindrà lloc aquesta tarda, a les 18.30 hores, en la catedral de l’Almudena, presidida pel cardenal Carlos Osoro i concelebrada per altres bisbes espanyols i els delegats episcopals de Càritas.

Declaració final

Aquest és el text de la Declaració final aprovada per aclamació en aquesta Assemblea.

Declaració final

“Sapigueu que jo estic amb vosaltres cada dia, fins a la fi del món”.
Mateo 28-20