La Direcció de Càritas Espanyola comparteix amb les Càritas Diocesanes recomanacions per a respondre a l’impacte del virus. La Direcció de Càritas Espanyola ha compartit amb el conjunt de les …

Covid-19: Càritas elogia el compromís dels seus treballadors i voluntaris per a mantenir la cura als més exclosos

La Direcció de Càritas Espanyola ha compartit amb el conjunt de les 70 Càritas Diocesanes de tot el país una sèrie d’orientacions sobre les mesures a adoptar en els diferents àmbits territorials de treball de la Confederació per a respondre a l’impacte del coronavirus (Covid-19) sobre les persones més vulnerables i tots els seus voluntaris i treballadors.

L’esperit general de les mesures proposades respon als següents objectius”

– Reforçar la missió de Càritas d’atendre, acollir i escoltar als últims i més exclosos, vetllant per la seva atenció i cura.

– Protegir i prevenir el contagi entre els agents de Càritas, les persones participants i altres persones amb les quals des de Càritas ens relacionem.

– Observar estrictament les mesures indicades per les autoritats sanitàries de cara a la contenció del virus i col·laborar amb les autoritats en les mesures que el Govern central i les Administracions competents en cada territori recomanin en cada fase de la crisi sanitària.

– Col·laborar amb tota l’església per a adaptar la vida de les comunitats cristianes a les limitacions imposades per l’actual emergència, donar suport a la difusió de les recomanacions oficials i, sobretot, transmetre un missatge de confiança, solidaritat i esperança al conjunt de la societat.

Mantenir l’atenció a les persones

La Direcció de Càritas apel·la al diàleg, la coordinació interna i la flexibilitat de tots els seus agents, siguin voluntaris o contractats, als òrgans directius de les Càritas Diocesanes i els mateixos participants perquè, al mateix temps que es treballa per evitar situacions de risc, els recursos i programes de tota l’organització es mantinguin operatius per a continuar atenent les persones que en situació més precària i que poden trobés en una situació de vulnerabilitat encara major a causa d’aquesta crisi.

Per a això, i d’acord amb les pautes que ja s’estan implementant tant des de la Confederació Càritas Internationalis com des de diverses Càritas Diocesanes a Espanya, s’assenyalen algunes recomanacions a seguir, com són, en l’àmbit laboral, facilitar el teletreball per a contenir l’expansió del virus; promoure la flexibilitat horària per a evitar contacte i concentracions de persones en transport públic en hores punta i en el mateix espai físic; limitar les reunions de treball presencials i arbitrar alternatives com les videoconferències o altres solucions tecnològiques que evitin compartir innecessàriament espais tancats.

S’anima, així mateix, a totes les Càritas Diocesanes a mantenir una comunicació proactiva amb les autoritats sanitàries i a oferir tota la col·laboració que sigui possible.

Respecte a serveis d’acolliment de Càritas a través dels seus serveis i centres d’atenció directa o residencials, la Direcció comparteix amb el conjunt de la xarxa nacional algunes de les mesures que s’estan promovent en diverses Càritas Diocesanes, com són:

– Evitar la presència de voluntaris o treballadors pertanyents als identificats com a grups de risc (com a persones majors) en els projectes més exposats al contacte amb uns altres.

– Suspendre les activitats (formació, oci o unes altres que suposin la concentració de persones) en centres i serveis.

– Adoptar mesures de flexibilitat horària i de torns per a evitar la confluència de moltes persones en el mateix espai, amb la finalitat de continuar garantint la continuïtat dels projectes i centres.

– Evitar cues, aglomeracions i permanència prolongada en espais tancats, donant prioritat, per exemple, a l’acompanyament i cites per telèfon davant les presencials, en els casos en què sigui possible; establir torns segurs o més ràpids d’atenció personal; o escalonar l’atenció directa i lliurament d’ajudes per a garantir la mateixa seguretat de les persones que acudeixen als nostres centres i recursos.

– Romandre atents als canvis que es vagin produint en la resposta a la pandèmia i a les noves recomanacions que donin les autoritats sanitàries.

En el marc d’aquestes mesures de contenció i prevenció, s’ha decidit suspendre l’Escola de Primavera de Càritas, prevista per a l’última setmana de març.

Així mateix, el mateix Consell General de Càritas, en el Santuari de Loyola, ha desenvolupat les seves sessions de treball per videoconferència.

Agraïment de monsenyor Jesús Fernández als agents de Càritas

Ha estat en les sessions d’aquest Consell on el bisbe responsable de Càritas i acabat de nomenar president de la Subcomissió d’Acció Caritativa i Social de la Conferència Episcopal, monsenyor Jesús Fernández, bisbe auxiliar de Santiago de Compostel·la, ha enviat un missatge de gratitud i reconeixement a tots els voluntaris i treballadors de Càritas per mantenir, enmig d’aquesta incertesa, el seu compromís amb les persones més vulnerables.

Ha elogiat, en aquest sentit, l’esperit evangèlic que tots demostren, en posar en moments de dificultat rostre i mans a una Església samaritana, pobra i per als pobres, que, a la vista del malalt desvalgut, deté el seu pas per a socórrer-lo, curar les seves ferides i vetllar per la seva recuperació.

En nom de Càritas Espanyola, Mons. Jesús ha fet extensiu també el seu reconeixement, al personal sanitari que està en la primera fila de la resposta a la pandèmia, dedicant el millor de la seva dedicació professional i entrega personal a pal·liar els efectes en les persones afectades.

Crida de la Plataforma del Tercer Sector

Càritas Espanyola, com a part activa d’aquesta, se suma a la crida llançada ahir per la Plataforma del Tercer Sector (PTS) a les Administracions públiques per a protegir a les persones en risc d’exclusió social davant el coronavirus i siguin tingudes en compte a l’hora de desenvolupar plans de xoc econòmics, laborals i sanitaris.

Com ha recordat el seu president, Luciano Poyato, “no tothom té accés a un habitatge on poder aïllar-se i protegir-se, i no tothom compta amb els mitjans necessaris per a fer front a aquesta crisi”. D’aquí la urgència de dotar de la màxima protecció per als col·lectius més vulnerables (majors, immigrants, menors tutelats, persones pobres o en risc d’exclusió social, treballadors amb ocupacions precàries, etc.) que garanteixin la seva salut i benestar social.

Càritas comparteix també el missatge llançat per la PTS al conjunt de la societat per a prendre consciència que el Covid-19 és un problema de tots, deixar a un costat l’individualisme i apel·lar a la responsabilitat i solidaritat comuna per a frenar els possibles efectes d’aquesta crisi.