El grup ‘Siempre así’ interpreta enguany la ja tradicional nadala de la campanya nadalenca de Càritas gràcies a l’acció solidària de la Fundació Sant Pau CEU La guerra a Ucraïna …

“Només l’amor ho il·lumina tot”: Càritas convida a compartir aquest Nadal l’alegria d’estimar als altres

La guerra a Ucraïna i les enormes dificultats que la inflació està provocant en la vida quotidiana de moltes llars ens posa sobre la pista que el naixement de Jesús està avui més a prop que mai dels pobres i vulnerables. Conscients de l’enorme esforç que realitzen aquestes persones per recuperar el seu lloc en la societat, Càritas ha llançat la seva tradicional campanya de Nadal amb el lema “Només l’amor ho il·lumina tot”.

Segons l’informe “El cost de vida i les estratègies familiars per a abordar-lo”, gairebé dues de cada deu llars vulnerables s’han vist obligades a acudir a la parròquia, als serveis socials o a una ONG per a poder cobrir les seves necessitats bàsiques d’alimentació. La majoria d’aquestes persones sofreixen exclusió severa. L’informe FOESSA -presentat per Càritas a inicis d’any- estima que més de dos milions de famílies es troben en aquesta situació de màxima precarietat al nostre país.

En Càritas sabem que cada informe que realitzem, cada xifra o cada dada conta la història de persones reals amb veu i ànima, persones que lluiten per recuperar la seva dignitat i els seus drets. Els informes són senyals en el camí que ens permeten veure la realitat, per a interpretar-la i discernir què fer amb ella.

En el seu treball quotidià, les més de 5.400 Càritas parroquials són testimonis directes de les ferides que van deixant en bona part de la població aquests temps difícils i complexos. Les guerres, les ones migratòries entre països i les seqüeles de la pandèmia conviuen amb altres ombres no menys violentes i pròximes, com l’ocupació precària, l’exclusió social que sofreixen un de cada tres joves, l’escassetat d’habitatge accessible per als qui tenen menys recursos o els problemes de salut mental i la solitud que es va enquistant en carrers i llars.

Déu es fa present

Malgrat tot això, Nadal arriba com el temps favorable en el qual Déu es fa present enmig de la nostra història. Avui, i malgrat la feblesa de la nostra fe, també ens sembla increïble que Déu es faci ‘Un’ amb la nostra humanitat fràgil, a vegades mesquina i incoherent, i que triï posar la seva casa enmig dels pobres. Déu continua naixent per a humanitzar-nos i plantar en nosaltres el desig de bondat que fa possible esperar una cosa nova capaç de trastocar i canviar les nostres ombres en penombres que deixin espai a la llum.

A través de la seva campanya, Càritas convida a tota la societat a prendre consciència que l’Amor que compartim amb altres persones ens iguala com a humanitat, ens converteix en una gran família i ens crida a gaudir del bé comú que aspira a encarnar-se en el ple accés de totes les persones als drets humans.

Convençuts que l’Amor és el motor que ens impulsa a posar-nos en el lloc de l’altre, Càritas proposa aprofitar aquest temps d’Advent per a compartir l’alegria d’estimar als altres. Aquest Nadal volem portar llum i que ens sentim portadors de llum, responsables i compromesos amb el significat de Nadal, el naixement de la vida en cada persona, amb els quals menys tenen, amb els quals se senten sols i tristos.

Una nadala molt especial

La campanya de Nadal de Càritas s’estrena un any més amb la seva tradicional nadala. Enguany arriba de la mà de ‘Sempre així’. El grup sevillà s’ha prestat generosament a ser la banda musical d’aquesta campanya nadalenca gràcies a l’acció solidària de la Fundació Sant Pau-CEU.

‘Siempre así’ ha triat la nadala popular “Los peces en el rio”. El clip ha estat gravat en el Centre diocesà d’ocupació de Càritas Sevilla i en ell han participat voluntaris i persones en formació. Per tercer any consecutiu, la productora Warner Music ha cedit els drets de la nadala a Càritas Espanyola.

“Estem molt agraïts, en aquest any tan especial per “Siempre así” en el qual complim 30 anys en la música, per haver rebut aquesta invitació de Càritas Espanyola per a posar el nostre granet de sorra en la seva tradicional, admirable i exemplar campanya de Nadal que tant ens emociona cada any i és tan necessària per a moltíssimes persones. Un honor i un regal imprevist que ens ha arribat al més profund del cor. Hem posat el millor de nosaltres mateixos per a, a través de la nostra manera d’entendre la música i d’un videoclip preciós dirigit per Javier Morete, enviar al món des de la nostra Andalusia un missatge d’alegria, esperança i solidaritat”, assegura Rafa Almarcha, de ‘Siempre así’.

L’any passat va ser la cantant Pastora Soler qui va voler prestar la seva veu per a “Pastores venid”. Tota la recaptació d’aquesta nadala es destinarà íntegrament a Càritas Espanyola. La nadala es pot escoltar i descarregar en aquest enllaç i en les xarxes socials de Càritas Espanyola i de la Fundació Sant Pau-CEU.

Captació de recursos

La Campanya de Nadal és, al costat de la del Dia de la Caritat (Corpus Christi), una de les dues ocasions de l’any en les quals Càritas llança a tota la societat una invitació expressa a la col·laboració econòmica per a sostenir el treball de lluita contra la pobresa que realitzen les 70 Càritas Diocesanes de tot el país.

La col·laboració privada és un dels pilars que permeten a Càritas desenvolupar la seva missió i oferir oportunitats de vida digna a milions de persones en situació de gran vulnerabilitat dins i fora del nostre país. En l’últim exercici, Càritas va destinar més de 403 milions d’euros per a fer costat a 2,6 milions de persones amb problemes creixents de desocupació, ingressos, habitatge i salut mental. Aquest important esforç econòmic va ser possible gràcies a la generositat de milers de socis, donants i col·laboradors privats, que van aportar més de 279,2 milions, la qual cosa suposa més del 69 % del total de recursos invertits.

L’enorme solidaritat de la societat espanyola és sens dubte un signe d’esperança per a tots. Només l’Amor ho il·lumina tot. Bon Nadal!